vi åkte till fraser island & ni kan aldrig gissa vad som hände sen…

vi såg en VINKANDE VAL. FRÅN ETT PROPELLERPLAN. ok nu går jag händelserna i förväg var visst inte så jättebra på clickbate-rubriker ändå. låt oss ta det i rätt ordning. på förmiddagen hade bl a vi badat i lake mckenzie och nu efter lunch fortsatte vår endagstur på den stora sandön. (ber om ursäkt på förhand för att jag blandar in engelska ord här och var inser jag efter att ha läst igenom lovar att de formuleringarna försvinner när uppdateringarna och resan tar slut.)

fraser island - sara edström 35bäst som vi åkte mot nästa destination i vår fyrhjulsdrivna turistbuss så stannade vi på stranden och fick erbjudandet (i sann guidad dagstur vill ha merförsäljning-anda) att ta en flygtur med ett propellerplan från stranden och se fraser island från ovan. »med stor chans för att se knölvalar från ovan« sa de »javisst åker vi med« sa vi

fraser island - sara edström 34så hoppade vi in i minsta lilla planet jag flygit.

fraser island - sara edström 36exalterad.

fraser island - sara edström 38så lyfte vi! där nere på stranden står den lille bussen

fraser island - sara edström 54vi såg första skymten av de utlovade valarna. två stycken!

fraser island - sara edström 40och sanddynor. det ser så mäktigt ut hur sanden slukar skogen och begraver träden tycker jag.

fraser island - sara edström 41 fraser island - sara edström 42 fraser island - sara edström 43 fraser island - sara edström 44det var sådana här sandvägar som vi åkte på under hela dagen när vi besökte olika turistmål mer inland

fraser island - sara edström 45de hade så bokstavliga namn på allt här: butterfly lake. pga formen.

fraser island - sara edström 47en kontrollerad skogsbrand

fraser island - sara edström 50och sen ut över vattnet igen.

fraser island - sara edström 55och vi fick se de stora vackra däggdjuren och skrek av glädje. så nu följer foton på valar i olika vinklar.

fraser island - sara edström 51knölval från ovan - sara edström(gif) KOLLA DEN VINKAR

fraser island - sara edström 56 fraser island - sara edström 60fraser island - sara edström 49en sista bild på den långa stranden bara

fraser island - sara edström 58 fraser island - sara edström 59sen hälsade en val på oss innan vi gick ned för landning. hej gullis! visst ser den liten ut.

fraser island - sara edström 61 fraser island - sara edström 62här är vi efteråt svaga i benen och helt stissiga. typ det mest magkittlande jag någonsin gjort. johan har lite mer poker face än jag.

fraser island - sara edström 63så sa vår guide: gå upp och titta på de vackra flerfärgade sandbergen nu innan vi åker vidare. varför tänkte vi var är valarna.

fraser island - sara edström 64nu i efterhand så var de ju ganska fina men ändå hade svårt att ens läsa skylten om vad det var för jag bara pratade exalterat med johan om hur häftigt det just varit att flyga :)))))))

fraser island - sara edström 65 fraser island - sara edström 66nästa stopp på turen var ett shipwreck.

fraser island - sara edström 67här har vi johan i färd att break the law i och med att han står så nära (precis efter såg vi skylten vilken han hade passerat för två meter sen som sa att en inte fick stå närmre skeppet än så och att en ranger kunde komma och finea honom typ 10 000 AUD ooups)

fraser island - sara edström 68lite koolt med ett skeppsvrak men häftigare hade väl varit om det hade haft någon form av häftig historia bakom sig typ piratskepp eller liknande men icke. senast användes det som militärövningsmål typ.

fraser island - sara edström 69sista stoppet för dagen var en creek som en fick bada i.

fraser island - sara edström 70det var superfint och skönt i kvällssolen och folk hade parkerat sina fyrhjulsdriftade jeepar och spelade volleyboll och drack öl och åkte forsränning

fraser island - sara edström 71inte han och jag då vi kavlade upp byxorna och toppade fötterna.

fraser island - sara edström 72 fraser island - sara edström 73  fraser island - sara edström 76fraser island - sara edström 75fraser island - sara edström 74 fraser island - sara edström 77 fraser island - sara edström 78 fraser island - sara edström 81sen tog vi färjan tillbaka till fastlandet på rainbow beach satte oss i bilen och körde de tre timmarna tillbaka till gold coast och la familia.

fraser island - sara edström 79 smått meganöjda efter den fina fina fina dagen. älskar fraser island och så himla mysigt att vara turist med honom. <3

här är första inlägget från fraser island
och här är australien-taggen med alla inlägg från aussie

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
6kommentarer

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode rekommenderar

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!